31 augustus 2015

Zelf onderzoeken

Even een vraagje: 

Vind je het ook zo geweldig leuk om de hele dag van lokaal naar lokaal te lopen, en elke keer weer te
moeten luisteren naar gezwets van een docent die er zelf ook helemaal geen zin meer in heeft om wéér hetzelfde verhaal te vertellen aan leerlingen die het toch geen biet kan schelen?

Vind je het ook niet leuk om de hele dag te zitten, je mond te houden en je hersenen te pijnigen over wat hij nou weer zegt wat je niks interesseert, maar wel moet snappen want je moet een goed cijfer halen want anders krijg je boze ouders?

VIND JE DAT NIET GEWELDIG??

Nope, ik ook niet.

Vooral dat hou je kop en luister-gedeelte niet.

Het 8e Aardrijkskunde: Bam! dit leren! Bam! dat leren! Bam! nog een hele berg!

En allemaal uit boeken. Heb je het wel nodig voor later? En blijft het wel hangen?
Leer je er wel iets van? 
Of is het alleen je suf studeren, net genoeg weten voor de toets, om het vervolgens weer te vergeten?

Vs.

Volgens mij leer je veel meer door zelf te onderzoeken. Die aardlagen zelf buiten onderzoeken.
Dat duurt dan wel iets langer, maar het blijft wél hangen. En het is leuk!

Die les over vergrijzing: waarom mensen niet interviewen?

Ik weet het, ik weet het: er zijn docenten die hun best doen om projecten te doen.
Maar omdat je het normaal nooit doet, weet je nu niet precies wat je moet doen.
En ze verwachten wel heel veel van je!

Resultaat: een onvoldoende.
En dus besluit de docent het niet meer te doen voortaan, want :
"Jullie zijn er niet zelfstandig genoeg voor."

Maar toch. Als we gewend raken aan projecten denk ik dat dat veel beter en leuker is.
Stel je voor: in plaats van een gewone Engelse toets een filmpje maken in het Engels!

Als we bij elk vak zoiets doen, ziet de school er heel anders uit!
Allemaal mensen die bezig zijn in en rond het gebouw...

Fantaseer maar even verder. 
Dan hoop ik dat school in de tussentijd meer "praktijk"-lessen gaat geven!


Groetjes Willemijn