23 september 2015

Weg met die toetsen & cijfers!

Kijk nou eens naar het plaatje hierboven. Ik krijg er helemaal een naar gevoel van! Al die leerlingen die zitten te zwoegen en te stressen. Opgeprot in een lokaal om vragen te beantwoorden waar ze niks van snappen, of toch wel, omdat ze úren hebben zitten leren... Brr!

Dat is een van de redenen waarom ik vind dat dit soort getoets onmenselijk is. En daarom moet het maar eens klaar zijn met die eeuwige testen, toetsen, SPW's, SO's, MO's, of proefwerken.

Nog niet overtuigd? Ik ga jullie ervan overtuigen dat het zonder die dingen écht beter is!
Waarom zijn er toetsen (en dus cijfers)?
Omdat je zo kunt meten (meten, meten en nog eens meten) hoe slim een leerling is, en zich ontwikkelt. Of nou ja, ontwikkelt... Je test meer hoe goed iemand rijtjes in zijn hoofd kan stampen, of anders precies de theorie hoe die in les is uitgelegd kan toepassen.

Dus test je dan ook echt hoe slim iemand is? Nee!

Iedereen is anders, toch moet iedereen dezelfde toets maken. 
Misschien snap je de stof helemaal, maar kun je gewoon niet goed toetsen maken. Wat trouwens logisch is, want mensen zijn nou eenmaal niet gemaakt om een uur of zelfs langer stil te zitten en hun hersenen te pijnigen. Dat betekent dat een toets helemaal geen goede beoordeling is!

Ook heb ik leraren al vaak horen zeggen dat een toets maar een momentopname is. Dat is ook zo! Je krijgt dan wel veel van die momentopnames, zodat leraren toch "een goed beeld krijgen", maar dan ben je je hele schoolcarrière alleen daarmee bezig geweest.


Spieken
Nog een reden waarom toetsen totaal geen goed beeld geven van wat een leerling kan of geleerd heeft: Afkijken! Er zit een jongen in mijn klas, ik zal zijn naam niet noemen, die bij elke toets iets heeft waar de antwoorden op staan. Hij haalt altijd zevens en achten, en gaat fluitend door naar het volgende jaar. Zijn zijn toetsen betrouwbaar? Nope. 

Nou, daar hebben ze op deze school wel wat op gevonden ↓ Commentaar overbodig.



Mislukkeling
Verder zorgen toetsen voor best heel wat stress (oh zo ongezond), faalangst zelfs. En wat denk je van het gevoel hebben dat je een mislukkeling bent? Of dat je ouders boos zullen zijn? Ik kan zo boos worden als ik weer eens een vriendin zie huilen omdat ze goed heeft geleerd, maar toch een 2 heeft gehaald!


Het zegt niks
Je kunt ook nog eens blijven zitten! Op een stom cijfertje! Misschien was je wel ziek of snapte je gewoon totaal niets van een hoofdstuk wat voor jou waarschijnlijk toch niet belangrijk is.

Bovendien zegt dat cijfer alleen maar hoe goed je kunt leren op de manier van school, niet hoe slim je bent! Iedereen leert op een andere manier. Waarom wordt iedereen dan op dezelfde manier getoetst?
En dan moet je ook weer op de manier van school denken! Kijk maar naar het plaatje hieronder :)





Genoeg redenen om dat getoets in de prullenbak te gooien!

Hoe zie ik het dan voor me? Zoals je hier al vaker op het blog hebt gelezen, vind ik het een goed idee om met bijvoorbeeld Engels een filmpje te maken in goede Engelse zinnen. Leerzaam en leuk! (Haha, bij die woorden krijg ik zo'n echt schoolgevoel, brr).

Ook presenteren op je eigen manier, of een werkstuk maken vind ik een goed idee. Misschien kan jij nog wel iets verzinnen!

In ieder geval zou er een betere, meer menselijke manier moeten komen!


En, overtuigd? ;-)

Groetjes Willemijn!