20 oktober 2015

Theorie in de praktijk


Vandaag heb ik iets nuttigs geleerd op school. Bij Levensbeschouwing ging het over filosoof Wittgenstein. Hij zegt dat je stof wel kunt lezen, maar die pas gaat begrijpen als je het in de praktijk gaat brengen, oefenen dus. Dit kun je natuurlijk op school ook doen!
De BBC heeft onderzocht wat er blijft hangen na een vorm van mondelinge overdracht, bijvoorbeeld een les: 55% uit de context, 38% uit non-verbale communicatie en slechts 7% uit verbale communicatie.

De praktijk is 'hoe het is', de theorie is 'hoe we denken dat het is'. Je kunt je dus afvragen, wat we nu eigenlijk leren op school. Misschien leren we alleen hoe iedereen denkt dat de werkelijkheid in elkaar zit! Misschien hè....

In ieder geval is het beter om te onderzoeken of de theorie in de praktijk klopt! En ook nog eens leuker, dus laten we maar gauw invoeren dat er meer praktijk op school komt! 

Hoe moet dat er dan uit gaan zien?

Dat hebben we hier al eerder laten weten:
Bij een vreemde taal de theorie zelf toepassen door bijvoorbeeld een filmpje te maken in die taal, of iets anders waarmee je die taal kunt oefenen. En bij andere vakken is ook echt wel iets te verzinnen!
En nee, ik bedoel niet de practicumlessen met scheikunde bijvoorbeeld. Daar vond ik een goeie uitspraak over: 
"Theory is when you know how it works but it still doesn't. Practice is when it works but you don't know why. In this Department [Physics], theory and practice are joined together: nothing works and no one knows why!"
Klinkt dat bekend? Hier nog een quote:
"In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is."
Deze schud ik niet zomaar uit mijn mouw, ze komen hier vandaan :)

Dat betekent dat zo ongeveer iedereen het met mij eens is, alleen het schoolsysteem niet!

En jullie, zijn jullie het met mij eens? Zouden jullie school meer in de praktijk willen brengen? ;)


Groetjes Willemijn ♫