7 december 2015

Nee, dat is FOUT!!


Als je niet denkt op de manier van school, denk je fout. Als je meer van dansen houdt dan van wiskunde heb je pech. Als je tekent in je schrift ben je slecht bezig. Er is amper plek voor creativiteit! Lees gauw verder...

Fouten maken
Weet je dit bericht nog? In dit bericht schrijf ik over mensen als Albert Einstein en Isaac Newton, maar mensen met goede eigen ideeën zijn er ook hier en nu! Mensen die bijzondere ideeën hebben en die uitvoeren. Ze zijn niet bang om fouten te maken. Ze doen het gewoon. Als je geen fouten durft te maken, kun je nooit met een origineel idee komen!

Veel volwassenen hebben helemaal geen originele ideeën meer. Ze zijn bang om het fout te doen, want op school wordt je als je het fout doet ook afgestraft! Sterker nog: Als je een fout maakt krijg je een rode streep erdoorheen of krijg je geen punten!

Dansen & Wiskunde
Overal ter wereld ziet het schoolsysteem er hetzelfde uit: Bovenaan  heb je Wiskunde, de natuurwetenschappen en talen, dan menswetenschappen, en dan pas kunst. Daar is weer een volgorde van belangrijkheid in: Muziek en tekenen staan bovenaan, dan dansen en drama. Er is geen systeem waar ze kinderen wiskunde leren door te dansen. Waarom niet?!

Dansen en wiskunde zijn even belangrijk! Dansen is menselijk, gezond en je wordt er gelukkig van. Maar nee, dát doen we niet. Wiskunde is veel belangrijker!

Logisch denken
In het schoolsysteem focussen ze vooral op het hoofd. En dan nog maar op 1 kant: De linker hersenhelft. De hersenhelft van logica, praktisch denken, rekenen, wetenschap, taal.
Dat komt doordat het onderwijs is ontstaan in de tijd van de industrialisatie. Toen was het belangrijk om een baan te krijgen waarbij je genoeg verdiende om te kunnen eten. Met doen wat je leuk vindt, bijvoorbeeld muziek maken, kreeg je geen goede baan! Nu krijg je daar een prima baan mee, dus dit hele systeem is hartstikke ouderwets.

Nog een reden waarom dit systeem anders moet: Het wordt geleid en is verzonnen door academici. Dat zijn mensen die vooral werken met de linker hersenhelft en op een bepaalde manier denken. Maar dat is maar één manier! Er bestaan andere! Bijvoorbeeld (ja daar issie weer) creatief denken!


Creatief denken
Creativiteit is het bedenken van ideeën die waarde hebben.
Mensen die creatief denken en gewoon heel slim zijn, denken dat ze niét slim zijn omdat ze niet op de manier van de academische wereld denken. Ze worden daarom afgestraft: Ze krijgen slechte punten voor de vakken die als belangrijk gezien worden en blijven zitten, of gaan naar de mavo. Hartstikke oneerlijk dus!

En dat moet dus helemaal anders!

Het hele onderwijssysteem moet op de schop. Deze ouderwetse manier van alleen linker hersenhelft-denken kan niet meer!

Op school moet je leren fouten maken en leren leren van je fouten! Op school moet je originele ideeën bedenken! Op school moet je jezelf kunnen zijn!!