8 januari 2016

School maakt je dommer!

Jaaa, daar zijn we weer met onze creativiteit! Dat ene waar wij het zo vaak over hebben en wat wij zo graag meer op school zouden zien. Wij vinden dat er veel te weinig aandacht aan wordt besteed op school. Niet alleen wij: Uit onderzoek blijkt dat ook!
Ik schrok echt even van de resultaten: School maakt je dommer!

Kyung Hee Kim heeft een onderzoek gedaan waaruit is gebleken dat bij kinderen tussen de kleuterschool en de laatste klas van de middelbare school een zeer grote afname van creativiteit is. Maar dan ook echt ZEER groot.

De consequenties zijn erger dan je misschien zou denken:
  1. Kinderen kunnen zich emotioneel minder goed uiten, 
  2. Hebben minder energie, 
  3. Praten minder, 
  4. Kunnen zich niet goed verbaal uitdrukken, 
  5. Hebben minder humor, 
  6. Hebben minder verbeeldingskracht, 
  7. Hebben minder onconventioneel vermogen, 
  8. Zijn minder levendig en gepassioneerd, 
  9. Zijn minder opmerkzaam, 
  10. Minder geneigd om zaken met elkaar in verband te brengen die op het eerste gezicht niks met elkaar te maken hebben, 
  11. Zijn minder in staat dingen tot een vloeiend geheel te brengen (syntesizing), 
  12. Zijn minder geneigd om dingen vanuit een ander perspectief te bekijken,
  13. Zijn ongelukkiger.
WAT EEN LIJST!! 

En wat erg! Dit is nog maar 1 onderzoek van de miljoen: Hier is een ook een.
Ik vind het zo erg dat je als vrolijk fluitend kindje binnenkomt, graag danst, praat en zingt en dat je dat totaal afgeleerd wordt. Je moet vierkant, in hokjes, op de manier van school denken. Doe je dat niet, ben je nog wel vrolijk en speels, wordt je bestempeld als "probleemgeval" of wordt er ADHD bij je geconstateerd. En als je dan braaf je pillen slikt of gewoon braaf bent, voldoe je dus aan het eind van je schoolcarrière aan de punten van bovenstaande lijst. Proficiat met je diploma!

Probleemgevallen?
Dat er wordt gezegd dat iemand ADHD heeft wil alleen zeggen dat diegene niet helemaal past in de niet-bepaald-menselijke manier van onderwijzen. Het is een label dat je gegeven wordt als je nog wél een kind bent. Het is een label dat je gegeven wordt als je je niet kan concentreren op de les. (Wát voor les?!) Het betekent niet dat je stom of dom bent, of dat je geen talenten hebt en niets kan bereiken!


Gillian Lynne was zo'n "probleemgeval". Ze leidde klasgenoten af en leverde haar huiswerk niet op tijd in en dat soort dingen. Dus ze moest naar de arts. Na de hele tijd naast haar moeder te hebben gezeten die aan de arts vertelde wat haar problemen allemaal waren, zei hij tegen Gillian dat ze even op hem en haar moeder moest wachten. Hij zette de radio aan en liet haar alleen achter. Na een tijdje begon Gillian te dansen.

De arts had dit al verwacht en zei tegen de moeder dat Gillian op haar plek zou zijn op een dansschool. Die moeder liet haar gelukkig daar naartoe gaan. Nu heeft Gillian een hele carrière achter de rug: Ze deed de choreografie voor o.a. Cats en The Phantom of the Opera en is nu miljonair!
Wat was nou het probleem?

Ja, dat dacht ik ook.

Groetjes Willemijn