18 januari 2016

Tips voor docenten


Ik denk dat iedereen het wel herkent; je zit in de les en je kan je kop er gewoon niet bijhouden omdat het zo saai en nutteloos is. 

Persoonlijk kom ik het letterlijk bijna elke les tegen. Als ik maar even aan iets anders denk zit ik meteen met mijn gedachten bij iets heel anders en alles wat de docent vertelt gaat het ene oor in en bij het andere eruit.
En meestal is dat omdat het of heel saai verteld wordt of omdat het me niet interesseert.
Dat moet dus anders!
Dat ik er geen interesse in heb, daar kunnen we weinig aan doen. Dat heeft tijd nodig.
Maar dat het saai verteld wordt, daar kunnen we wel wat aan doen!
Dus bij deze .... tips voor leraren die de les leuker willen maken!:

1.) Probeer niet alles uit het boek voor te lezen zoals het er staat.
Wij hebben er niks aan, want wij kunnen zelf ook het boek lezen en we krijgen de indruk dat jullie niks aan de les doen.

2.) Wees niet bang om uit je comfort zone te stappen!
Je mag wel eens straattaal gebruiken of een filmpje laten zien. Dat vinden wij alleen maar grappig en leuk!

3.) Stel eens wat vragen over ons!
Bijvoorbeeld als het gaat over dieren (ik noem maar wat) kan je vragen: "En wie heeft er een huisdier?" Je mag dan best eventjes over dat onderwerp praten. Vragen stellen aan ons maakt de sfeer beter en zorgt ervoor dat wij meer betrokken raken.

4.) Interactief zijn met de leerlingen.
Dit is ook een hele belangrijke, want meestal als een leerling bijvoorbeeld aan het tekenen is in zijn of haar schrift wordt er meteen gezegd dat ze moeten stoppen. Terwijl er misschien wel een heel interessant verhaal achter kan zitten.

Shane (van TEDx en allerlei andere eventen) staat zelf ook wel eens voor de klas. Hij gaf maatschappijleer toen iemand in zijn les in zijn schrift tekende. Shane zei niet dat hij moest stoppen ofzo, maar liep naar hem toe en vroeg wat er op de tekening te zien was, wat het voorstelde. Het bleek dat het vechtende ouders van de jongen waren. Shane betrok dat bij de rest van de les. Zo zie je maar weer dat er overal een verhaal achter zit en dat je dat ook bij de les kan betrekken!

5.) Je weet het niet altijd beter!
Probeer het niet logisch te vinden dat je het beter weet, alleen omdat je een papiertje van een of andere opleiding hebt. Want we zijn allemaal even slim, alleen allemaal op andere gebieden. En dat is wat het zo mooi maakt! Dat je elkaar kunt helpen als jij het zelf niet kan.
Leerlingen vinden het niet leuk als er gedaan wordt alsof ze dom zijn! Dus probeer ook eens te luisteren naar een idee of verhaal van een leerling. Misschien krijg je wel een heel nieuw inzicht of raak je geinspireerd.

6.) Overleg met de docenten en leerlingen over het inplannen van een toets!
Het gebeurt best vaak: je hebt een paar rustige weken en dan ineens aan het einde van de module (periode) moet je wel 7 tot 8 toetsen maken! Dat is toch niet normaal?? Docenten: kijk eerst eens in onze agenda en overleg met de docenten over wanneer de rest al toetsen heeft gepland en ga niet allemaal kinderachtig lopen doen met je: ''ik was eerst, ik was eerst''.

7.) Tot slot: neem eens een pepermuntje ;)
Wie kent ze niet: leraren die te dicht bij je gaan staan om je iets uit te leggen. Dan kun je soms bijna tegen hun adem leunen! Verschrikkelijk... Voorkom dat leerlingen u gaan mijden, en neem een pepermuntje voor de les. Of kom niet te dichtbij, dat scheelt ook!

Nou, ik hoop dat alle docenten deze tips gaan gebruiken!
Want daar wordt de les een stuk leuker van!

Groetjes Dide